فتوگرامتری

فتوگرامتری هنر، علم و فناوری کسب اطلاعات صحیح و قابل قبول از عوارض است که از طریق ثبت تصاویر و انجام عملیات اندازه گیری و تفسیر بر روی آنها انجام می گیرد. این تصاویر شامل عکسهای ثبت شده در طیف نور مرتی توسط دوربینهای عکسبرداری معمولی تا الگوهای ثبت شده در طیفهای مختلف انرژی الکترومغناطیسی توسط سنجنده های پیشرفته می باشند.

به طور کلی فتوگرامتری علمی است که با شناسایی اندازه گیری و تفسیر عوارض بر روی عکسهای زمینی هوایی و فضایی به تهیه نقشه ها با دقت بالا می پردازد. از این جهت فتوگرامتری برای بسیاری از رشته ها نظیر نقشه برداری عمران شهرسازی جغرافیا و … یک علم کاربردی به شمار می رود.

در فتوگرامتری هدف تهیه نقشه های توپوگرافی یا منحنی میزان تولید ،DEM ، DSM Orthophoto و …. از یک منطقه میباشد که با تجزیه و تحلیل صدها یا هزاران عکس هوایی پس از انجام محاسبات و پردازشهای لازم بدست می آید.

DEM : مدل رقومی ارتفاعی سطح زمین

DSM : مدل رقومی ارتفاعی عوارض بر روی سطح زمین

Orthophoto : ارتوفتو نوعی عکس است که عوارض سطح زمین را در حالت کاملا قائم نمایش میدهد. تفاوت ارتوفتو و نقشه در این است که ارتوفتو تصویر عوارض را در بردارد در حالی که نقشه شامل خطوط و علائم قراردادی است. از ارتوفتو میتوان برای اندازه گیری فاصله زاویه موقعیت ها و مساحت بدون این که نیازی به تصحیح جابجایی عوارض باشد استفاده نمود.

اسکرول به بالا